DE RUSSISCHE KRALENBORDUURKUNST.
Bron: VINGERHOEDNIEUWS
20E JAARGANG NR.86 FRIEDY KAMP
Hoewel de kunst van het kralen borduren in Europa al enige tijd in zwang was, begon deze vorm van versieren pas rond 1780 ook in Rusland populair te worden.
Rusland onderscheidt zich in deze van de andere landen omdat gebleken is dat de Russische kralen hun kleur niet zo snel verliezen. De Russische dames hielden altijd al veel van borduren en waren erg goed in het ontwerpen van bont gekleurde taferelen. Men vraagt zich af waarom de vrouwen zich bezighielden met een tijdrovende manier van handwerken. Wel, het antwoord is eenvoudigweg dat het in de mode was, bovendien wilde men graag creatief en artistiek bezig zijn ….
Voor een eenvoudig kraalborduurwerk waren zo’n 20 tot 30 kleuren nodig. Voordat men met werken begon werden de kralen eerst op grootte en kleur gesorteerd. De kralen werden daartoe in een speciale houder geplaatst. De gaatjes in de kralen waren erg klein en daarom werden er in Duitsland en Engeland speciale dunne naalden gefabriceerd. Behalve gebruiksvoorwerpen zoals handtasjes, waaiers, flessenhouders schellekoorden etc. werden er ook doosjes en mandjes gedecoreerd. Vaak stonden er Zwitserse landschapjes of Italiaanse vergezichten op. De decoratie ging binnenin de doos vaak verder; een naaidoos bevatte een versierd speldenkussen, een versierde vingerhoedhouder, versierde naaldenkokers en….een versierde vingerhoed!
De meeste dames die bedreven waren in dit soort handwerk behoorden tot de high society. Niet veel artikelen dragen de naam van de maakster. Zo is er in het meubelmuseum te Moskou een mahoniehouten frame met kraaltjeswerk uit 1800, gesigneerd door Gravin Tolstoi. Ook is er een tafel met kraleninlegwerk die vergezeld gaat van een brief. Hierin schrijft prinses Zasekina dat ze deze tafel voor haar broer gemaakt heeft tussen 1824 en 1831.Het naaien van kralen was alleen geschikt voor de vervaardiging van platte zaken zoals schilderijen, boekenleggers, portemonnees en tasjes. Door de kralen echter te haken of zelfs te breien was het ook mogelijk om ronde voorwerpen te maken.
Een andere techniek is het aanbrengen van de kralen door middel van verwarmde bijenwas. Hierbij zitten de gaatjes altijd bovenaan. Dergelijke stukken zijn echter minder goed bewaard gebleven.